Проектна технологія -
модель особистісно зорієнтованого процесу
трудового навчання
ВСТУП
Трудова підготовка в сучасній загальноосвітній школі має бути гнучкою та
пристосованою до технічних, економічних, соціальних потреб суспільства та
спрямованою на те, щоб допомогти випускникам середніх навчальних закладів у
професійному самовизначенні, оволодінні методами творчої діяльності в умовах
ринкової економіки.
Провідним напрямом реалізації нового змісту трудового навчання, як підкреслено
в Державному стандарті освітньої галузі «Технологія», є проектно-технологічна
діяльність, яка інтегрує всі види сучасної діяльності людини: від появи
творчого задуму до реалізації готового продукту.
Сучасний зміст трудового навчання розроблений на засадах
проектно-технологічної системи, яка базується на гнучкій організації процесу
навчання учнів, де пріоритет належить засобам активного навчання та сучасним
педагогічним технологіям.
В Україні групою науковців (О. М. Коберник, В. К. Сидоренко, А. І. Терещук,
В. В. Бербец, С. М. Ящук та ін..) у численних статтях, посібниках розглядаються
питання теорії та практики проектного навчання в загальноосвітній школі.
Усе вище зумовило вибір теми роботи, провідна наукова ідея якої –
розширення знань психолого-педагогічних аспектів використання сучасних
технологій навчання, зокрема, методу проектів, його технічних особливостей та
можливих прийомів застосування.
Предмет
дослідження – педагогічні умови і шляхи
застосування методу проектів у навчальному процесі.
Об’єкт дослідження – використання методу
проектів в навчальному процесі.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати педагогічні умови використання
методу проектів в навчальному процесі, виконати його
експериментальну перевірку.
Об’єкт, предмет і мета
дослідження обумовили такі завдання:
·
аналіз
соціального і психолого-педагогічного аспектів проблеми використання методу
проектів у навчальному процесі у філософській, психологічній, педагогічній
літературі;
·
наукове
обґрунтування використання методу проектів на уроках трудового навчання в
загальноосвітній школі;
·
експериментальна
перевірка ефективності застосування методу проектів у навчальному процесі.
РОЗДІЛ 1. СУТНІСТЬ МЕТОДУ ПРОЕКТУ
ТА ЙОГО ЗАСТОСУВАННЯ
1.1.
Поняття
методу проектів
«Навчання
в загальному вигляді — це передача досвіду старших поколінь молодому
поколінню». Способи передачі цього досвіду визначаються видом взаємодії учня і вчителя, тобто методом навчання.
Основною метою навчання є отримання нових знань та оволодіння практичними
вміннями і навичками. Рівень здобутих знань, їх міцність, уміння застосовувати
їх під час розв'язання завдань різного ступеня складності та абстрактності багато в чому залежить від методу
викладання предмета, тобто від способів передачі нових знань, умінь та навичок.
Визначаючи
метод навчання як «систему дій учителя, який, у свою чергу, організовує
практичну та пізнавальну діяльність учня, що веде до засвоєння змісту освіти»,
І.Я.Лернер зазначає, що «метод залежить від цілей навчання, способів засвоєння
змісту навчання учнем, тобто від способів навчання і способів діяльності
того, хто вчить» [7, с. 153].
Можна розглянути в загальному вигляді два
типи методів навчання: загальнодидактичний
та конкретно-предметний. Загальнодидактичні методи — це такі, які
загалом можуть бути застосовані до різних дисциплін,
конкретно-предметні — методи, зміст
яких визначається специфікою того чи іншого предмета.
М.Н.Скаткін [5, с. 25] пропонує наступний поділ
загальнодидактичних методів навчання: інформаційно-ілюстративний, репродуктивний,
проблемне викладення, частково-пошуковий, дослідницький.
Інформаційно-ілюстративний метод полягає в тому, що вчитель повідомляє готову інформацію, а учні
сприймають, усвідомлюють і фіксують
її в пам'яті. Повідомлення інформації
вчитель здійснює усно (розповідь, лекція), за допомогою друкованого
слова (підручник, посібник), практичної демонстрації способів дії (показ способів розв'язування задачі,
виконання певного завдання з використанням
того чи іншого програмного засобу). Інформаційно-ілюстративний
метод — один з найбільш економних способів передачі інформації. Ефективність
його перевірена багаторічною практикою, і він завоював чільне місце в
навчальних закладах на всіх ступенях освіти.
Репродуктивний
метод. Знання, отримані за допомогою інформаційно-ілюстративного методу, не формують навичок та умінь
застосування цих знань. Ефективним методом набуття навичок та умінь є
діяльність учнів, яка полягає у
багаторазовому відтворенні здобутих ними знань та показаних їм способів
діяльності. Вчитель пропонує завдання, учні виконують ці завдання — розв'язують подібні задачі,
повторюють виконання завдання в конкретному програмному засобі за поданим зразком. Для підвищення ефективності
цього методу вчителі розробляють системи вправ
з використанням методу послідовного ускладнення завдання.
Обидва описані методи надають учням
знання, уміння та навички, але не гарантують розвитку творчих здібностей.
Проблемний
метод. Суть проблемного методу полягає в тому, що вчитель
ставить проблему, сам її розв'язує, але при цьому демонструє спосіб розв'язання
проблеми, показує шлях думки під час руху до розв'язання, послідовність виникнення
гіпотез та їх доведення або відкидання. Основна суть цього методу полягає в
тому, що вчитель демонструє зразок наукового пізнання, розв'язання проблеми,
а учні, слідкуючи за логікою, засвоюють етапи розв'язання цілісних проблем.
Своєрідність цього методу полягає в тому, що учень не лише сприймає,
усвідомлює і запам'ятовує готові наукові висновки, а й слідкує за логікою
доведення, за ходом думки, контролює її переконливість. Проблемний виклад
супроводжується участю учнів у прогнозуванні наступного кроку для
підтвердження гіпотези.
Частково-пошуковий, або евристичний метод. З метою поступового наближення учнів до
самостійного розв'язування проблем їх необхідно попередньо навчити виконувати окремі кроки розв'язання, окремі етапи дослідження. До досягнення цієї мети можна йти
кількома шляхами. В одному разі в ході реалізації цього методу учням пропонується зробити висновки із наданих вчителем фактів або висловити припущення щодо очікуваного результату, тобто вчитель повідомляє теоретичні відомості, а учні намагаються їх узагальнити або на їх основі спрогнозувати
результат.
Дослідницький метод. Для повноцінного засвоєння досвіду творчої діяльності й одночасного оволодіння знаннями та уміннями на найвищому рівні в педагогічній практиці застосовують
дослідницький метод. Цей метод покликаний
забезпечити творче застосування знань, оволодіння методами наукового пізнання в процесі пошуку цих методів та їх використання. І головне — цей метод є
умовою формування інтересу, потреби в творчій діяльності. Суть дослідницького методу слід визначити як спосіб
організації пошукової, творчої діяльності учнів щодо розв'язання нових для них проблем.
Учні розв'язують проблеми, вже розв'язані суспільством, наукою, проблеми, які
є новими лише для них самих.
Закономірності навчання — організація поступового зростання складності виконуваних учнями завдань,
різні можливості учнів залежно від рівня їхнього розвитку — не допускають застосування дослідницького методу
із самого початку в його завершеній формі — у вигляді проблем, проблемних
пізнавальних і практичних завдань. Учнів потрібно навчати так, щоб вони поступово оволодівали
окремими етапами наукового пізнання,
засвоювали способи розв'язування
проблем, набували окремих рис
творчої діяльності. Методи,
відповідно до вищеописаної
класифікації методів навчання та
викладання, відрізняються один від
одного за характером пізнавальної діяльності,
що здійснюється учнями в ході засвоєння змісту дисципліни, та характером діяльності
вчителя, що організовує цю
діяльність. Такий принцип поділу
методів навчання прийнятий через те, що
навчання — це передусім пізнавальна діяльність, що здійснюється учнем. Перелічені методи можуть бути розподілені на дві групи:
1)
репродуктивні, до
яких належать інформаційно-ілюстративний і репродуктивний, тобто методи, за яких учень засвоює готові
знання та відтворює вже відомі йому способи дій;
2)
продуктивні, до
яких належать частково-пошуковий і дослідницький методи, які
відзначаються тим, що учень отримує суб'єктивно нові знання в результаті
творчої діяльності.
Описані методи
характерні для цілісного процесу навчання. Оптимальний варіант — використовувати в процесі навчання всі описані
методи. Без інформаційно-рецептивного методу не можна починати знайомство з принципово новою для учня
інформацією. Навички та уміння без репродуктивного методу не можуть бути засвоєні повною
мірою. Методи проблемного навчання дають змогу навчити учнів самостійно здобувати знання, застосовувати раніше
засвоєні знання для розв'язування нових завдань та оволодівати досвідом творчої
діяльності.
Одним з найбільш поширених видів дослідницької праці
школярів в процесі навчання сьогодні є метод проектів.
Термін «проект» у перекладі з латинської projection означає «кинутий вперед – задум, план тощо».
Процес впровадження методу проектів пройшов свій
історичний шлях як в Україні, так і за її межами.
Проектне навчання виникло у другій
половині ХІХ століття в США, де застосовувалося спочатку у сільських школах, а
вже на початку XX століття — в загальноосвітніх школах. Як стверджує
К. Баханов, для визначення Д. Снезденом було вперше вжито термін «метод проектів»
[1, с.6]. У методі проектів як
педагогічній технології відображено комплекс ідей, які найчіткіше були
розроблені американським педагогом і філософом Джоном Дьюї (1859—1952 рр.) —
освіта має базуватися не на тих знаннях, які дитині стануть у пригоді у майбутньому,
а на тому, що дитині потрібно саме сьогодні, на проблемах його реального
життя. Теоретичною основою такого підходу є «метод проектів», розроблений у
20-х роках XX ст. американським педагогом В.
Кілпатриком на основі концепції прагматизму Джона Дьюї. Відповідно до якої,
учні безпосередньо залучаються до практичної діяльності, в процесі якої
опановують теоретичні знання, необхідні для виконання певних завдань. Метою
впровадження «методу проектів» В. Кілпатрик вважав «виховання людини, що вміє
працювати, постійно проявляючи свою ініціативу, ставить собі масштабні
практичні завдання й уміє їх використовувати».
Наприкінці 80-х років відлуння проектної
системи спостерігається в технології колективних творчих вправ (комунарська
методика І. Іванова). З середини 90-х років метод проектів знову починає
привертати до себе увагу педагогів російських та українських шкіл. [1, с. 28-29]
Отже,
розробку методу проектів
здійснювали Дж. Дьюї, Д. Каттерік, В. Кілпатрик, В. Монда, А. Папандреу, Д. Снезден.
У сучасній педагогіці метод проектів досліджували такі російські та українські
вчені, як В. Гузєєв, Д. Левітес, В. Н. Курицина, Є. Полат, Г. Селевко, Сергєєва
Л.Н., К. Баханов, А. Касперський, О. Пєхота, О. Пометун, Л. Пироженко та інші.
Практичні аспекти використання методу проектів детально розробили автори
системного курсу «Intel» (Навчання для майбутнього).
У сучасній дидактиці вважається, що вміння виконувати
метод проектів є показником високої кваліфікації, а сам метод — прогресивною технологією навчання
та розвитку учнів. У цьому сенсі говорять про технологію проектування як
технологію XXI століття.
1.2.
Метод
проектів – освітня технологія
Специфічне
використання термін «проект» отримав в освітній практиці.
В. Х.
Кілпатрик, професор педагогічного коледжу, у 1918 році написав роботу «Метод
проектів», дав таку характеристику методу проектів: «Метод проектів – це метод
планування доцільної (цілеспрямованої) діяльності в зв’язку з вирішенням
певного навчально-виховного завдання в реальній життєвій обстановці».
Існують
різні сучасні тлумачення, за якими проект — це:
o
будь-яка діяльність, спрямована на
визначення комплексу окремих кроків;
o
задум певного нового об'єкту,
матеріалізований у кресленнях, схемах, іншій документації;
o
проблемні завдання високого ступеня
складності, розраховані на довго тривалість вирішення в процесі діяльності;
певна форма організації великих і відносно самостійних самопочинань;
o
форма перебудови цілеспрямованої
діяльності; досить тривала й послідовна діяльність, яку виконує людина для
досягнення реальної мети та вирішення життєвої проблеми;
o
дія, яку виконують у природних умовах і
яка містить вирішення порівняно складного завдання; оригінальна
практико-орієнтована робота інтегрованого, міжпредметного й творчого змісту, у
якій учень (учитель) вирішує конкретні навчальні, культурні, соціальні
завдання дослідницького й прикладного характеру, наповнюючи роботу новим
освітнім (для учителя — педагогічним) змістом і практичним смислом;
o
завершена й завершальна форма творчо
організованої самостійної роботи людини;
o
феномен мудрості, тлумачення всього
сущого, розгляд істини в її відриві від добра й краси.
У дидактиці — це певний спосіб цілеспрямованої реалізації
процесу навчання, досягнення поставленої мети.
Отже, метод проектів — це сукупність операцій оволодіння
певною сферою практичного чи теоретичного знання, тією чи іншою діяльністю; це
шлях пізнання, спосіб організації процесу пізнання. У зв'язку з цим Є. Полат
писав, що якщо ми говоримо про метод проектів, то маємо на увазі саме спосіб
досягнення дидактичної мети через детальну розробку проблеми (технологію), яка
має завершитися досить реальним, практичним результатом [9]. Тобто, метод
проектів є педагогічною технологією, яка за визначенням С. Сисоєвої,
«відображає реалізацію особистісно орієнтованого підходу в освіті і сприяє
формуванню уміння адаптуватися до швидкозмінних умов життя людини постіндустріального
суспільства» [10, с. 30]. Таким чином, мова йде про технологічність методу
проектів, тобто про педагогічну технологію, яка за визначенням О. Пометун і Л.
Пироженко є «комплексом, що складається із запланованих результатів; засобів
оцінки для коригування та вибору оптимальних методів, прийомів навчання для
конкретної ситуації; розробленого вчителем на цій основі набору моделей навчання»
[11, с. 26]. А також, педагогічна технологія — це проект і реалізація системи
послідовного розгортання педагогічної діяльності, спрямованої на виховання
вільної, відповідальної особистості як суб'єкта й проектувальника життя тощо.
Метод проектів — це освітня технологія,
спрямована на здобуття учнями знань у тісному зв'язку з реальною життєвою
практикою, формування в них специфічних умінь та навичок завдяки системній
організації проблемно-орієнтованого навчального пошуку.
Проектна технологія передбачає системне
і послідовне моделювання вирішення проблемних ситуацій, які потребують від
учасників навчального процесу пошукових зусиль, спрямованих на дослідження та
розробку оптимальних шляхів створення проектів, їх неодмінний захист і аналіз
результатів.
Метод проектів допомагає формувати
особистісні риси, які розвиваються лише в діяльності й не можуть бути засвоєні
вербально. Під час роботи над проектом діти набувають досвіду індивідуальної
самостійної діяльності.
Метод проектів:
• стимулює
учнів до розв'язання проблем, які потребують певної суми знань;
• розвиває
критичне мислення;
• формує
навички роботи з інформацією (учні добирають потрібну інформацію, аналізують
її, систематизують);
• допомагає
вирішувати пізнавальні й творчі завдання в співпраці, де учні виконують різні
соціальні ролі.
Метод проектів припускає розв'язання
певної проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних
методів, засобів навчання, а з іншого — інтегрування знань і вмінь з різних
галузей науки, техніки, творчих галузей. Результати виконання проектів мають
бути «відчутними», тобто, якщо це теоретична проблема, - то конкретне її
розв'язання, якщо практична - готовий продукт проекту.
1.3.
Вимоги
до проектів на уроках трудового навчання
Організаційно-педагогічні:
·
логічне продовження
процесу оволодіння навчальним матеріалом;
·
комплексне відбиття
вивчених питань і практичних робіт протягом
навчального року;
·
профорієнтаційна
спрямованість.
Психолого-фізіологічні:
-
відповідність рівню
підготовки учнів, їхнім індивідуальним, віковим і
фізіологічним можливостям;
-
забезпечення
санітарно-гігієнічних і безпечних умов праці.
Технолого-економічні:
-
відповідність матеріально-технічним
можливостям навчальних майстерень;
-
облік регіональних,
національних особливостей і місцевих умов;
-
використання раціональних технологій,
економічність, екологічність, відповідність вимогам дизайну.
РОЗДІЛ ІІ. ПРОЕКТНА ТЕХНОЛОГІЯ – МОДЕЛЬ ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНОГО ПРОЦЕСУ
ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
2.1. Зміст
проектно-технологічного навчання в умовах особистісно орієнтованого навчання
Метод
проектів передбачає використання
вчителем особистісно-орієнтованого
підходу до навчального процесу, що
підтримується такими
дидактичними принципами:
дитипоцентризм — у центрі творчої діяльності знаходиться
учень, який проявляє свою активність; у разі використання проектного навчання у нього є всі можливості
для само реалізації;
кооперація
— у процесі розв'язання проблемних завдань здійснюється взаємодія між учнями
і вчителем або ж учнів між собою у проектних
групах; передбачається залучення
консультантів з різних сфер
діяльності;
опора
на субєктивнии досвід учня — кожен школяр мас можливість
застосовувати наявні у нього знання і
досвід;
індивідуальність —
урахування інтересів учнів до
певного виду діяльності, темпу роботи, рівня розвитку творчо-технічних здібностей;
вільний
вибір — самостійний вибір теми проекту, мета, партнерів, джерел і способів одержання інформації,
методів досягнення результатів та
форми їх подання;
зв’язок діяльності і реального життя — відбувається
поєднання теоретичних знань та
практичних дій; проектна
діяльність певною мірою спрямована на
поліпшення сприйняття навколишнього світу; проект передбачає результат.
Останнім
часом у шкільній практиці все частіше використовується метод проектів, що обумовлює різне тлумачення
їх сутності. Звернемо увагу
на обов'язкові критеріальні вимоги
до тлумачень: наявність значущої у творчому плані проблеми, що вимагає інтегрованих знань та дослідницького пошуку для її вирішення; практична, теоретична або пізнавальна значущість результатів, діяльність учнів (індивідуальна,
парна, групова); кінцева мета проектів;
базові знання і різних галузей, що потрібні для роботи над проектом; структурованість проектної діяльності; використання дослідницьких методів (визначення проблеми завдань, висунення гіпотези, визначення шляхів виконання проекту, оформлення кінцевих результатів, аналіз одержаних даних, підбиття підсумків, коректування, висновки).
Виходячи з цього, можна визначити структурні елементи проектної технології.
1. Презентація ситуацій, які дають
змогу виявити одну чи кілька проблем з
визначеної тематики.
2. Висунення гіпотези вирішення поставленої проблеми («мозкова атака»); обговорення й обґрунтування кожної з гіпотез.
3. Обговорення методів та можливих джерел інформації для перевірки поставленої гіпотези; оформлення результатів.
4. Робота над пошуком фактів, аргументів, підтверджуючих або заперечуючих гіпотезу.
5. Захист проектів (гіпотез вирішення проблем).
6. Висунення нових проблем.
Метод
проектів, тобто навчання у співпраці знаходить
все більше поширення в системах освіти
різних країн світу. Причин тому кілька і коріння їх не тільки у сфері педагогіки, але, головним чином, у сфері соціальній:
1) необхідність не стільки передати учням певні знання, скільки навчити одержувати їх самостійно, вміти користуватися набутими знаннями для розв'язання нових пізнавальних і практичних задач;
2) актуальність одержання комунікативних навичок і умінь,
тобто умінь працювати в різноманітних групах, виконуючи різні соціальні ролі (лідера, виконавця, посередника тощо);
тобто умінь працювати в різноманітних групах, виконуючи різні соціальні ролі (лідера, виконавця, посередника тощо);
3) актуальність широких людських контактів, знайомств з різними підходами та точками зору на одну і ту саму проблему;
4) значущість для розвитку людини уміння користуватися
дослідницькими методами: збирати інформацію і факти, вміти їх
аналізувати з різних точок зору, висувати
гіпотези, робити висновки.
Якщо випускник школи оволодіє вказаними навичками та вміннями, він буде пристосованішим до життя, чіткіше орієнтуватиметься в різноманітних ситуаціях, продуктивніше працюватиме в різних колективах.
Для
того щоб оволодіти методом проектів,
необхідно знати, що проекти можуть
бути різними. Розглянемо
типологію проектів за певними
ознаками.
1. Домінуючий метод або вид діяльності
(дослідницький, творчий, інформаційний,
практико-орієнтований тощо).
2.Змістовний аспект проекту (літературна
творчість, природознавчі
дослідження, конструкторсько-технологічна
творчість, екологічні, історичні
аспекти тощо).
3.Характер координації проекту (безпосередній: жорсткий,
гнучкий; прихований: імітує учасники проекту).
гнучкий; прихований: імітує учасники проекту).
4.Характер контактів (контакти між учнями одного класу, школи, міста, регіону тощо).
5.Діяльність учасників проекту (індивідуальна, парна,групова).
6.Тривалість проекту (коротко-, середньо-
та довготерміновий, епізодичний).
Робота
над проектом — практика
особистісно-орієнтованого навчання
у процесі конкретної діяльності учня, па
основі його вибору, з урахуванням його інтересів. Навчальне проектування орієнтоване, перш за все, на самостійну роботу учнів, яку вони виконують упродовж визначеного відрізку часу.
Безумовно,
будь-яка робота над темою чи просто
групова робота не може називатися
методом проектів. Технологія проектування передбачає вирішення учнем або групою учнів проблеми, що потребує використання різноманітних методів, засобів навчання, а також інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості.
Результати
виконання проектів повинні бути
«відчутними-якщо це теоретична
проблема - конкретне її вирішення,
якщо практична — конкретний результат, готовий до впровадження.
2.2. Методика вибору творчого
проекту
Успіх проектної діяльності залежить
від теми проекту – наскільки вона цікава учням, наскільки проблеми, які вона
вирішує, зачіпають життя школяра, чи бачать вони сенс у його розробці. Тому
важливо, щоб учні брали активну участь у виборі теми проекту. Мета вчителя на
цьому етапі – активізувати пізнавальну активність учнів, показати цікаві
аспекти досліджень навколишнього світу.
Підходи до вибору теми творчого
проекту:
- тему
обирає учитель, виходячи з вимог шкільної програми;
- тему
обирає учитель, виходячи з потреб, інтересів учнів;
- тему
обирають учні;
- тему
обирають учні разом з учителем;
Тему
проектів визначає адміністрація школи і пов’язана вона з проблемами шкільного
життя.
Напрямки
творчих проектів учнів на уроках трудового навчання: школа, шкільна майстерня,
дозвілля, дім, виробництво, техніка, технологія, кулінарія, одяг, ринок, імідж,
декоративно-ужиткове мистецтво, агрономія.
Тема
проекту може бути сформульована так: об’єкт, дослідження, проблема, діло.
2.3. Індивідуальний
підхід у процесі трудового навчання
Особистісно орієнтоване навчання спрямоване на вирішення таких проблем гуманізації загальної середньої освіти, як:
1) підвищення престижу шкільної освіти;
2) розвиток в учнів стійкого інтересу до пізнання, бажання та вміння самостійно вчитися;
3)подолання труднощів, викликаних генетично та соціально обумовленими відмінностями в рівні
розвитку дітей;
4} формування основ
базової культури особистості.
Сутністю особистісно орієнтованого навчання € партнерство всіх
учасників навчально-виховного процесу, затвердження ідей гуманізму, стимулювання до творчості й
самореалізації як дітей, так і педагогів. Воно відбувається у постійній взаємодії двох
діяльностей: викладання й
засвоєння. Викладає педагог, який передає, навчає, допомагає опанувати певний зміст, способи діяльності тощо. Школяр, засвоюючи, навчається; тобто відбувається процес учіння.
Метою особистісно орієнтованого навчання є виявлення суб'єктного досвіду кожного учня та надання психолого-педагогічної допомоги в становленні його Індивідуальності, у життєвому самовизначенні,
самореалізації.
Термін «суб'єктний
досвід» означає досвід життєдіяльності,
набутий дитиною до школи в конкретних
умовах родини, навколишнього середовища,
у процесі сприймання та розуміння нею світу людей і речей. Суб'єктний досвід називають особистим,
індивідуальним, життєвим, стихійним тощо. У
цих назвах відображені різні джерела придбання цього досвіду, різні його аспекти. Термін «суб'єктний» установлює належність досвіду конкретній людині. Водночас він не дає оцінку його Істинності, науковості, несуперечності з позицій суспільно-історичного пізнання [9].
Якщо традиційна освіта
наближає кожного учня до параметрів
особистості з попередньо заданими якостями, то особистісно орієнтоване навчання виходить з визнання унікальності суб'єктного досвіду самого учня як важливого джерела індивідуальної життєдіяльності. У навчальному процесі відбувається поєднання того, що вивчається, та суб'єктного досвіду, його «окультурювання», збагачення.
Головними завданнями особистісно орієнтованого навчання є:
1)
розкриття
індивідуальних пізнавальних можливостей
кожного учня;
2)розвиток його індивідуальних пізнавальних здібностей;
3)допомога в самопізнанні, самоактуалізації, самореалізації, самовизначенні;
4)формування культури життєдіяльності, яка дає можливість продуктивно будувати власне життя.
Урахування здібностей кожного школяра –
головна умова індивідуалізації трудового навчання, від якої значною мірою
залежить розвиток учня відповідно до його потенційних задатків.
Специфіка трудового навчання полягає в перетворювальному характері
навчально-трудової діяльності учнів і вимірюванні її результатів матеріальними
продуктами – ескізами, кресленнями, схемами, напівфабрикатами, готовими
виробами тощо.
Індивідуальні відмінності учнів
виявляються у процесі трудового навчання дуже багатогранно. Найоптимальніше для
практичної роботи в школі - поділяти
учнів на п’ять однорідних груп:
-
обдаровані «універсали»,
-
здібні практики з перевагою технічного
мислення,
-
здібні практики з перевагою
сенсомоторики,
-
«середня»,
-
«слабкі».
1. Обдаровані «універсали»
Однаково швидко й легко засвоюють теоретичний і практичний навчальний матеріал; вільно володіють технічною термінологією, ерудовані в техніці, у тому числі в галузях, не пов'язаних безпосередньо зі змістом занять. Дуже рідко звертаються за допомогою до вчителя, тільки в без вихідних ситуаціях.
Однаково швидко й легко засвоюють теоретичний і практичний навчальний матеріал; вільно володіють технічною термінологією, ерудовані в техніці, у тому числі в галузях, не пов'язаних безпосередньо зі змістом занять. Дуже рідко звертаються за допомогою до вчителя, тільки в без вихідних ситуаціях.
2. Здібні
«практики» з перевагою технічного
мислення
Продумане планування
дій; без особливого Інтересу вивчають теоретичні відомості загально-технічного
характеру; практична кмітливість
під час розв'язування трудових
завдань; прагнення вирішувати проблеми самостійно, але без поспішності; виконують нестандартні завдання; допомагають учителеві в підготовці уроку; усно відповідати не прагнуть.
3. Здібні
«практики» з перевагою сенсомоторики
Інтуїтивне осмислення завдань, відступають від плану роботи, що може покращити результат; рухи швидкі й точні.
Характерна акуратність, організованість, працюють тривалий час без перерви.
4. «Середні»
Відсутність інтересу до
навчального матеріалу призводить до помилок; працюють «задовільно», час від часу звертаючись до вчителя; ті учні,
які мають сенсо-моторні дані (окомір,
координація і точність рухових
дій), не використовують їх, а ті,
які не мають цих даних, досягають середнього рівня завдяки наполегливості; відсутня творча уява; до середніх часто належать учні з добре розвиненим словесно-логічним
мисленням та інтересами поза трудовим навчанням, тому мають успіхи в усних
відповідях.
5. «Слабкі»
Виконують лише деякі
найпростіші завдання; важко запам'ятовують теорію; важко сприймають правила безпечної праці та принципи роботи;
потрібен постійний контроль з боку вчителя; іноді дії випереджують думки; ефективно можуть працювати за зразком; потрібне багаторазове пояснення; швидка втомлюваність; фізичні дані непогані.
На уроках трудового
навчання вчитель може
використовувати запропоновані
характеристики умовних груп
школярів з метою диференційованого
добору для кожної із них тих
чи інших технічних задач,
трудових завдань.
Групова робота особливо важлива під час виконання твор чих завдань.
Розглянемо приклад
творчого завдання на уроці в 6 класі при вивченні теми «Художнє конструювання виробів».
Кожна група отримує
модель фартуха. Моделі мають різну форму
низу й однаковий набір кишень (з різними
формами нижнього зрізу).
Учні повинні дібрати
кишеню такої форми, яка краще
підходить до фартуха.
Від правильного вибору
кишені залежить зовнішній вигляд фартуха. Бригадир кожної бригади повинен захистити рішення групи і пояснити, чому
вибрали саме таку форму кишені.
Якщо в класі немає можливості поділити учнів на групи, то диференційовані
завдання краще запропонувати
індивідуально. Можуть бути й Інші
ефективні засоби — учитель повинен
вибрати або розробити їх самостійно.
Проблема Індивідуального
підходу до учнів у трудовому навчанні — одна із найбільш складних і малодосліджених.
У кожному разі від
учителя вимагається високий професіоналізм і творчість, щоб відмовитися від традиційної фронтальної роботи з учнями і домагатися переорієнтування навчального процесу на особистість школяра.
ВИСНОВКИ
Оновленому суспільству потрібні люди, які можуть самостійно мислити, здатні
до самореалізації на основі об’єктивної самооцінки. Головне завдання сучасної
школи – підготовка маленької людини до самостійного життя. Випускнику школи
необхідно вирішувати реальні завдання в суперечливих і складних умовах
сучасного буття.
Одним із кращих прикладів формування та розвитку життєвих компетенцій учнів,
використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у
навчально-пізнавальній діяльності є проектна методика, яка використовує принципи
рефлексії, партнерство, неординарність, креативність, толерантність.
М.Н.Скаткін [5, с. 25] пропонує наступний поділ
загальнодидактичних методів навчання: інформаційно-ілюстративний,
репродуктивний, проблемне викладення, частково-пошуковий, дослідницький.
Одним з найбільш поширених видів дослідницької праці
школярів в процесі навчання сьогодні є метод проектів.
Термін «проект» у перекладі з латинської projection означає «кинутий вперед – задум, план тощо».
Процес впровадження методу проектів пройшов свій
історичний шлях як в Україні, так і за її межами.
Специфічне використання термін «проект»
отримав в освітній практиці.
Метод проектів — це освітня технологія,
спрямована на здобуття учнями знань у тісному зв'язку з реальною життєвою
практикою, формування в них специфічних умінь та навичок завдяки системній
організації проблемно-орієнтованого навчального пошуку.
Алгоритм
роботи над проектом визначаємо як п’ять «П»: Проблема – Планування – Пошук
інформації - Продукт – Презентація.
Сьогодні неможливо навчати традиційно: нові завдання сучасної освіти
потребують інноваційних підходів, звернення до особистості учня з її потребами
та інтересами. Завдання сучасного вчителя — організувати навчання таким чином,
щоб випускник школи вмів застосовувати набуті знання у житті, розумів, що
знання можуть стати в нагоді в будь-якій життєвій ситуації, як на
професійному, так і на соціально-побутовому рівні, що будь-яка з наук не існує
сама по собі, її тісно пов'язана з життям. Тому виникає необхідність
застосовувати інтерактивні технології, до яких відноситься і проектна
діяльність.
У сучасній дидактиці вважається, що вміння виконувати
метод проектів є показником високої кваліфікації, а сам метод — прогресивною технологією
навчання та розвитку учнів. У цьому сенсі говорять про технологію проектування
як технологію XXI століття.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.
Баханов К. О. Життєтворчі проекти в
навчанні історії України: посібник для вчителів/К. О. Баханов, В. А. Нищета. –
Х.:Основа, 2008. –Вип.2 (50).-133с.
2.
Беспалько В. П. Слагаемые педагогической
технологии.-М.: Педагогика, 1989. – 192 с.
3.
Великий тлумачний словник сучасної
української мови / Укл. і гол. ред. В. Т. Бусел. – К.; Ірпінь:ВТФ «Перун»,
2005.
4.
Гапиченко Г. Проектна діяльність –
спосіб практичного формування ключових компетентностей на уроках інформатики //
Інформатика та інформаційні технології. – К., «Педагогічна преса», №3, 2012.
5.
Дидактика средней школы / Под ред. М. А.
Данилова и М. Н. Скаткина. – М., 1975. – 256 с.
6.
М. Е. Єгорова Застосування педагогічних
технологій у процесі навчання інформатики // Комп’ютер у школі та сім’ї – К.:
«Фенікс», №2, 2002, с. 9-13.
7.
Лекрнер И. Я. Дидактическая система
методов обучения. – М., 1976. – 348 с.
8.
Освітні технології: Навч. - метод.
посібник / За ред. О. М. Пєхоти. – К.: А. С. К. , 2004. – 256 с.
9.
Полат Е. С. Метод проектов (Електронний
ресурс). – Режим доступу://htth//nsk/fio.ru/festival/docs/polat.htm.
10.
Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні
технології навчання//Відкритий урок. – 2003. - №3-4. – с. 19-27.
11.
Сисоєва С. Особистісно зорієнтовані
технології: метод проектів// Підручник для директора. – 2005.- №9-10. – с.
25-31.
12.
Чанова М. В. Некоторые теоретические аспекты
реализации метода проектов // Сибирский учитель. – 2002. - №6.
Метод проектів сприяє розвитку власної думки,формує креативні, неординарні якості особистості. Це по сучасному!
ВідповістиВидалити